Ukoliko vas zanima šta je dropshipping došli ste na pravo mesto. Ovaj tekst je predviđen da bude najdetaljniji vodič o tome šta je dropshipping. Objasnićemo detaljno šta je to (a i šta nije) i sve što vam je potrebno da bolje razumete ovaj biznis model i odlučite se da li je to za vas ili ne.
- Šta je dropshipping?
- Osnovni termini u dropshipping koje trebate znati
- Bitna stvar o kojoj niko ne govori u dropshipping
- Šta je potrebno da se krene sa dropshipping?
- Šta i gde prodavati putem dropshipping?
- 2 osnovna tipa dropshipping
- Prednosti i mane dropshipping
- (FAQ) Najčešća pitanja u vezi sa dropshipping
Tekst možete čitati redom ili kliknuti na sadržaj gore i odmah otići na deo koji vas zanima.
Pa da počnemo!
Šta je dropshipping?
Ako pođemo od osnove šta je dropshipping shvatićete da zapravo ovaj biznis model nije ništa novo. On je postojao i pre nego što je nastao termin dropshipping. Još odavno su mnoge kompanije primenjivale ovaj biznis model. Možda ne baš u tom obliku, ali prilično sličan.
Pojavom i razvojem interneta, kao i ekonomskim jačanjem Kine, odnosno njene jeftine radne snage ovaj biznis model je postao lako primenljiv.
Dropshipping je oblik elektronske trgovine u kojoj je prodavac posrednik između kupca i inicijalnog prodavca ili proizvođača nekog proizvoda. On brine o promociji i prodaji proizvoda, prijemu narudžbina, njihovoj obradi i prosleđivanju ka trećoj strani (krajnjem prodavcu ili proizvođaču) koja potom direktno kupcu šalje narudžbinu.
Dakle, suština dropshipping je da prodavac nema nikakvog fizičkog kontakta sa proizvodom. Proizvodnja proizvoda, logistika i sve što zahteva manipulisanje proizvodom ovde ne postoji.
U praksi dropshipping biznis izgleda ovako:
- Otvorite internet sajt,
- Nađete prodavca ili proizvođača koji prodaje neki proizvod,
- Isti taj proizvod dodate na vaš sajt,
- Stavite višu cenu u odnosu na onu koju ćete vi platiti prodavcu ili proizvođaču,
- Krenete da promovišete prodaju tog proizvoda,
- Neko dođe na vaš sajt i kupi proizvod,
- Vi kupite taj proizvod od inicijalnog prodavca ili proizvođača i kažete mu da proizvod pošalje osobi koja je kupila isti taj proizvod od vas,
- Vi zadržite razliku u ceni i svi su srećni i zadovoljni.
Kao što ste videli ovo je klasična preprodaja. Razlike je samo što je ceo proces prilično prost i zato je moguće da ga bilo ko sprovede u delo.
Naravno primer koji sam naveo je idealna situacija. U praksi postoji mnogo peripetija oko celog ovog procesa.
Osnovni termini u Dropshipping koje trebate znati
Sada kada znate šta je dropshipping smatram da je potrebno da vas upoznam i sa terminologijom koja se koristi kada je u pitanju ovaj biznis model. Koristiću engleski jezik s obzirom da se u ovom obliku najčešće koriste ovi termini. Verujem da će vam biti od pomoći kako bi mogli lakše da pratite dalji tekst.
- Niche – određeni segment tržišta koji biznis targetira. Dropshipperi se često fokusiraju na određeni segment (niche; izgovara se „niš“) kako bi bolje razumeli potrebe i ponudili proizvode koji će ih najbolje zadovoljiti.
- Fulfillment – proces pakovanja i slanja porudžbine kupcima.
- E-Commerce Platform – internet sajt putem kojeg se prodaju proizvodi. Najčešće je to Shoppify ili WordPress.
- Product Listing – dodavanje proizvoda u dropshipping prodavnicu zajedno sa detaljnim opisom karakteristika, funkcionalnosti i načina upotrebe.
- Wholesale Price – cena koju dropshipper plaća dobavljaču za jedan proizvod.
- Retail Price – cena po kojoj dropshipper prodaje proizvod krajnjem kupcu.
- Winner (Winning product) – proizvod koji se uspešno prodaje i koji je moguće skalirati.
- Markup – razlika između wholesale price i retail price. Može se izraziti u procentima. Tada predstavlja odnos između razlike wholesale price i retail price i tog istog retail price. Na primer, ako je wholesale price $100, a retail price $125, markup je 25% ((125-100)/100).
- Profit Margin – iznos zarade jednog dropshipper. Naziva se i samo profit. Izražava se u procentima. Predstavlja odnos između razlike prometa umanjenog za troškove i tog istog prometa. Uzmimo prethodni primer. Prodajemo proizvod po ceni od $125, kupujemo ga po ceni od $100, a troškovi da ga isporučimo kupcu iznose $5. Onda nam je markup 25% ($25), a profit margin 16% ((125-(100+5))/125).
- Revenue – ukupan iznos koji jedan dropshipping biznis stvori prodajom proizvoda. Za razliku od profita ne uzima u obzir bilo kakve troškove u vezi prodaje ovog proizvoda.
- COGS (Cost Of Goods Sold) – metrika koja služi za prikazivanje direktnih troškova prodaje ili proizvodnje proizvoda. Uključuje troškove materijala upotrebljenog za izradu tog proizvoda, troškove radne snage i ostale direktne troškove vezane za prodaju proizvoda. Ovo je važna metrika za jedan dropshipping biznis jer pokazuje njegovu profitabilnost. Recimo da je vrednost robe na početku godine bila $10,000. Do kraja godine prodali smo robu u vrednosti od $50,000 i završili godinu sa robom u vrednosti od $20,000. Onda je COGS $40,000 ($10,000+$50,000-$20,000).
- ROI – vrednost koja prikazuje ukupnu profitabilnost jedne investicije. Recimo investicija da se proda određeni proizvod. Predstavlja odnos između profita i ukupnog troška investicije. Za razliku od ROAS uzima u obzir sve troškove koji su povezani sa ovom investicijom. Izražava se u procentima. Važna je za dropshipping jer ukazuje na efikasnost i marketinga i prodaje. Na primer, biznis potroši $10,000 na reklamnu kampanju i ostvari prihod od $50,000. U ovom slučaju ROI iznosi 400% ((($50,000 – $10,000) / $10,000) * 100 = 400%).
- ROAS – vrednost koja prikazuje profitabilnost jedne reklamne kampanje. Predstavlja odnos između prihoda ostvarenog od reklamne kampanje i troškova reklamne kampanje. Vodeći se prethodnim iznosima koje smo koristili za ROI, ROAS bi bio 500% ili 5:1 ($50,000 / $10,000 = 5:1).
- Supplier – biznis od kojeg dropshipper kupuje proizvod koji želi da prodaje. Oni zapravo skladište i šalju proizvod krajnjem kupcu u ime dropshipper.
- Conversion rate – odnos između broja posetilaca koji kupe proizvod u jednoj dropshipping prodavnici i ukupnog broja posetilaca. Izražava se u procentima. Još jedan od pokazatelja efikasnosti marketinga i prodaje.
- Payment processing – proces prihvatanja i obrade uplate koju čine kupci u jednoj dropshipping prodavnici.
- Payment processor (Payment gateway) – kompanija koja omogućava prihvat i obradu elektronskog plaćanja (plaćanje karticom) u jednoj dropshipping prodavnici. Neki od poznatijih payment processor su Stripe i PayPal.
- Shipment tracking – mogućnost praćenja statusa pošiljke.
- Return Policy – pravila i procedure koje kupac treba ispoštovati ukoliko želi da vrati robu koju je kupio i dobije svoj novac nazad.
- Chargeback – proces tokom kojeg kupac osporava povlačenje novca sa svog računa. Može rezultirati povraćajem novca kupcu. Obično se dešava kada kupac nije dobio proizvod koji je kupio ili je dobio oštećen proizvod. Situacija koja negativno utiče na dropshipping.
- Average order value (AOV) – prosečna vrednost novca koju kupac potroši tokom jedne kupovine u jednoj dropshipping prodavnici. Vrednost koja je važna za dropshipping jer utiče na iznos koji se odvaja za reklamiranje.
- Upselling – proces motivisanja posetioca dropshipping prodavnice da kupi skuplji proizvod ili napredniju verziju proizvoda za koji je zainteresovan. Na primer, posetilac želi da kupi iPhone 13, a mi mu nudimo da kupi iPhone 14 sa popustom, ali opet po višoj ceni nego što je iPhone 13.
- Cross-selling – proces motivisanja posetioca drosphipping prodavnice da kupi dodatni proizvod usko povezan sa proizvodom koji inicijalno želi da kupi. Važan proces za uvećanje AOV. Vodeći se primerom iPhone, recimo da posetiocu nakon što kupi telefon nudimo da kupi i masku za telefon i zaštitu za ekran.
- Testimonial – izjave prethodnih kupaca o celokupnom iskustvu prodaje koja je obavljena na jednoj dropshipping prodavnici, kao i o kvalitetu samog proizvoda.
- Customer acquisition cost – prosečna novčana vrednost potrebna da bi se doveo korisnik koji će kupiti proizvod u jednoj drosphipping prodavnici. Važna metrika koja pokazuje isplativost ulaganja u reklamiranje određenog proizvoda.
- Customer lifetime value (CLV) – ukupan iznos novca koji jedan kupac potroši u jednoj dropshipping prodavnici tokom trajanja njihovog odnosa. Na primer, korisnik dođe i kupi proizvod u vrednosti od $10. Nakon kupovine pošaljete mu kod za popust na sledeću kupovinu u iznosu od 25%. On se vrati i u kupi još nešto u vrednosti od $20. Nakon druge kupovine kupac dobije mail od vas u kojem mu se nudi da kupi komplementarni proizvod i on se ponovo vraća i kupi ga po ceni od $30. U ovom slučaju AOV je $20 (($10+$20+$30)/3), a CLV je $60 ($10+$20+$30).
- Scalability (skaliranje) – sposobnost dropshipping biznisa da raste bez prevelikog dodatnog troška. Na primer, mogućnost da dropshipping prodavnica prodaje sve više i više proizvoda kako potražnja raste, bez prevelikog uvećanja troška nabavke i slanja proizvoda. Ovo takođe podrazumeva eliminisanje situacije da ne postoji dovoljno proizvoda za sve one koji žele da ga kupe.
- Overhead costs – fiksni troškovi koji postoje prilikom vođenja dropshipping biznisa. Na primer mesečna nadoknada za Shopify pretplatu.
- Variable costs – varijabilni troškovi koji se javljaju prilikom vođenja dropshipping biznisa. Na primer, trošak reklamiranja proizvoda.
- Fulfillment Center – kompanije koje pružaju dropshipperima usluge skladištenja, pakovanja i slanja proizvoda njihovim krajnjim kupcima. Dropshipperi koriste ove kompanije kako bi ubrzali i pojednostavili proces slanja pošiljke njihovim kupcima.
- Private labeling (white labeling) – biznis strategija gde dropshipping biznis kupuje određeni proizvod direktno od proizvođača, brendira ga i prodaje ga kao svoj.
- Low ticket/High ticket item – proizvodi sa niskom (low ticket), odnosno visokom (high ticket) cenom koje prodaje jedan dropshipping biznis. Na primer, privezak od $5 bi bio low ticket item, a ručni sat od $250 high ticket item.
- Vertical scaling – postupak optimizacije prodajne kampanje na Facebook koja podrazumeva uvećanje budžeta na nivou kampanje ili ad seta određenom dinamikom.
- Horizontal scaling – postupak optimizacije prodajne kampanje na Facebook koja podrazumeva dodavanje/dupliranje ad setova u okviru jedne kampanje određenom dinamikom.
Sada kada znate više o tome šta je dropshipping podeliću sa vama nešto što će vam retko ko reći u vezi ovoga. Nastavite da čitate.
Bitna stvar o kojoj niko ne govori u dropshipping
Ono što ćete naći u skoro svim tekstovima o dropshipping (a i o čemu ću ja govoriti ovde nešto kasnije) je da biste krenuli sa sa dropshipping potreban vam je domen, e-commerce store, da je moguće primiti uplatu, FB ad account itd.
Kao neko ko već duže vreme prati dropshipping, a i bavi se time postoji nešto o čemu niko ne priča. Nešto što je podjednako važno, ako ne i najvažnije kod dropshipping.
A to je vaš STAV! Odnosno MINDSET, kako bi to Ameri rekli.
Ono što je meni trebalo vremena da shvatim je sledeće:
- Dropshipping nije vid zarade gde ćete vi sedeti u kafiću i ispijati piće dok vam novac samo pristiže. Zahteva dosta rada i truda, koji ako se pravilno usmere, mogu doneti velike rezultate.
- Uspeh u ovome ne dolazi preko noći. Potrebno je neko vreme. Zato morate biti strpljivi, uporni i fokusirani. Mnogi pokrenu dropshipping biznis, ali zapravo malo njih uspeva u ovome baš zbog nedostatka ovoga.
- Ne treba se plašiti grešaka i neuspeha. To je neizbežno na putu do uspeha. Stvar je u tome što niko o njima ne priča pa ljudi misle da to ne postoji. Najvažnije je da učite iz njih, da vas ne koštaju mnogo i da ih ne ponavljate.
- Novac koji ćete koristiti nije trošak, već investicija. Investicija u vašu bolju budućnost i slobodu.
- Najvredniji resurs koji imamo nije novac, zlato ili nešto treće, već VREME. Sve ove stvari možete ponovo prikupiti jednom kada ih izgubite. Vreme koje jednom potrošite nikada ga ne možete vratiti.
Skoro sve u životu se može ostvariti bez davanja novca, odnosno ulaganja. Besplatno, što bi se reklo (mada bih ja rekao da ništa u životu nije besplatno). Pitanje je samo koliko ćete vremena potrošiti da stignete do cilja. Iz ličnog iskustva vam preporučujem da ako je moguće platite za sve što vam štedi vreme.
Šta je potrebno da se pokrene Dropshipping?
Osnovne stvari koje su vam potrebne kako bi pokrenuli dropshipping biznis su:
- Domen,
- E-commerce platforma,
- Facebook ad account,
- Payment processor,
- Budžet.
Prvo o čemu trebate razmisliti je upravo domen, to jest, kako će se zvati vaša dropshipping prodavnica. Veoma je bitno koji ćete domen izabrati jer on može značajno uticati na uspeh vašeg dropshipping biznisa.
To kažem jer kvalitetan domen može već u startu doneti visoko rangiranje vaše dropshipping prodavnice u Google pretrazi. Što ste više rangirani dobijate i više posetilaca. Više posetilaca znači i veća mogućnost da ostvarite prodaju. I sve to besplatno (ako izuzmemo zakup domena).
Takođe važi i obrnuto. Loš domen će vam značajno otežati da se rangirate visoko u Google pretrazi i moraćete mnogo više da uložite u plaćeno oglašavanje.
Sledeće je izbor platforme na kojoj ćete kreirati dropshipping prodavnicu. Dropshipping prodavnica nije ništa drugo nego sajt koji je fokusiran na prodaju. To znači da sadrži dosta slika i opisa proizvoda, moguće je da na njemu platite proizvod, možete kontrolisati inventar i pratiti narudžbine.
Postoji mnogo e-commerce platforma. Ja u ovom tekstu neću zalaziti dublje u ovu tematiku već ću spomenuti dve koje se najčešće koriste, a to su WordPress (zajedno sa WooCommerce plugin) i Shopify. Obe platforme su popularne jer su relativno lake za rad i postoji puno integracija sa dodatnim softverom potrebnim za dropshipping.
Nakon što smo izabrali domen i e-commerce platformu i kreirali dropshipping prodavnicu prelazimo na sledeći korak. Sada je neophodno da privučemo posetioce da pogledaju proizvode koje prodajemo.
Najbrži način da to uradimo je putem plaćenog oglašavanja, a najpopularniji kanal za to je Facebook. Da bi ste se oglašavali na Facebook potreban vam je ad account, odnosno nalog za oglašavanje. To je mesto gde kreirate svoje kampanje i oglase za proizvode koje želite da prodajete. Potrebno je da dodate karticu sa koje će Facebook naplaćivati usluge oglašavanja i povežete svoj ad account sa svojom dropshipping prodavnicom.
Naredni korak je da omogućimo posetiocima da kupe proizvod. Da bi mogli da ga plate potrebno je da imamo integrisan payment processor sa svojom prodavnicom. Kao što je bio slučaj i sa e-commerce platformom, ja ovde neću zalaziti u analizu koji je bolji, a koji lošiji. Postoji ih mnogo. Spomenuću samo dva najpopularnija, a to su Stripe i PayPal. Nevezano za koji se odlučite, veoma lako ga je dodati u svoju drosphipping prodavnicu.
Na kraju ostaje još samo da isplanirate koji ćete budžet koristiti za pokretanje dropshipping biznisa.
Ovde zapravo nastaje jedna od glavnih zabluda u vezi dropshipping.
Po mom mišljenju vreme kada se pokretao dropshipping biznis sa $100 je davno prošlo. Iskreno mislim da danas čak ni $500 nije dovoljno. Ne kažem da nije moguće, ali je veoma teško. Moja preporuka je da računate na budžet od minimum $1,500. Taj budžet će vam dati dovoljno komfora da razradite biznis.
Dva su osnovna razloga zašto predlažem ovaj budžet.
Prvi razlog je da ćete sigurno praviti greške koje će vas koštati novca. Od toga ne treba bežati, niti se plašiti. O ovome sam već govorio u prethodnom pasusu.
Drugi bitan razlog je taj što će biti potrebno neke vreme da pokrenete cash flow. U prevodu, da možete da raspolažete novcem koji zarađujete od dropshipping. Biće vam potreban novac da platite pretplate za sve alate koje koristite, za zakup e-commerce platforme, za oglašavanje i za kupovinu proizvoda koje prodajete.
Šta i gde prodavati putem dropshipping?
Šta i gde prodavati je takođe jedna od dilema koju mnogi imaju kada krenu da se bave dropshipping. U tekstu Šta je dropshipping i da li je stvarno mrtav? već sam govorio o ovoj temi detaljno tako da ću ovde objasniti samo osnovne stvari.
Postoji nekoliko tipova dropshipping prodavnica. Od toga za koji tip se opredelite, zavisiće i šta ćete prodavati.
Ovi tipovi dropshipping prodavnice su:
- General,
- Niche,
- Hybrid,
- One Product.
General prodavnica je ona u kojoj se prodaje sve. Što bi mi rekli od igle, do lokomotive. Za ovaj tip je krakteristično to da je zastupljen veliki broj niša (oblasti) za koje ćete prodavati proizvode. Pozitivno je to što ćete uvek imati nešto novo da prodajete, odnosno da testirate. Negativna strana je ta što ćete morati da imate i veći budžet kako bi sve proizvode istestirali.
Niche dropshipping prodavnica se bavi prodajom proizvoda iz samo jedne niše. Na primer, oprema za kućne ljubimce. Zastupljeni su proizvodi za pse, mačke i ostale kućne ljubimce. Prednost ovog tipa je što već imate predstavu o tome koga ćete targetirati u svojim kampanjama. Negativna strana je što su neke niše veoma zasićene i biće vam veoma teško da pridobijete kupce.
Hybrid prodavnica u osnovi predstavlja kombinaciju General i Niche prodavnice. Vodeći se prethodnim primerom (kućni ljubimci) umesto da prodajete proizvode za sve kućne ljubimce vi ćete prodavati samo za neke. Recimo, samo proizvode za ljubitelje pasa. Prednost ovakve prodavnice je što znamo koga ćemo targetirati, imamo dovoljno proizvoda za testiranje i nismo ograničeni izborom.
One product dropshipping prodavnica je ona koja prodaje samo jedan proizvod. Recimo samo posudu za hranjenje pasa. I to ne više vrsta već samo jedan određeni tip. Ovo je najviši oblik dropshipping i ne bih ga preporučio početnicima. Ovo se radi kada imamo proizvod koji se uspešno prodaje već duže vreme.
Pa za koji tip dropshipping prodavnice se opredeliti?
Jedan od pristupa koji bih vam preporučio je da krenete prvo sa General prodavnicom, a potom kada već neko duže vreme uspešno prodajte proizvod pređete na One product prodavnicu.
Neki dropshipperi imaju i po nekoliko prodavnica. Na primer, jedan General store za testiranje proizvoda i nekoliko One product store. Kada pomoću General prodavnice nađu uspešan proizvod oni oko njega naprave One product store.
Sledeće je gde prodavati? Odnosno u kojim zemljama.
Često dobijam pitanja „kako da pokrenem drosphipping u Srbiji?“. Moj odgovor je nikako. Dropshipping u svom izvornom obliku, da nemate kontakta sa proizvodima, po meni nije moguć za sada. Barem koliko ja znam.
Zemlje u kojima dropshipper kreću sa prodajom se dele u kategorije (tier). Na primer, u Tier 1 spadaju USA, UK, Canada, Australia, u Tier 2 EU itd. Po mom mišljenju, za vas kao početnika, najbolje je da krenete sa USA. Postoji više razloga zašto to kažem:
- USA je jedna od zemalja sa najvećom populacijom,
- Kupovna moć je velika,
- E-commerce je veoma razvijen,
- Engleski jezik je zvanični jezik,
- Manje problema sa dostavom vaših proizvoda.
Međutim nije sve ni tako idealno ako krenete sa USA. Upravo zbog prethodno navedenih razloga dosta je i poteškoća. Neke od njih su na primer, velika je konkurencija i kupci su upoznati sa dropshipping i izbegavaju takve internet prodavnice.
Poenta je da je više pozitivnih stvari vezano za USA nego negativnih, tako da ako se opredelite za ovo tržište imaćete više šansi da uspete. Kasnije kada razradite dropshipping biznis možete uključiti i druge zemlje.
2 osnovna tipa dropshipping
Ove teme sam se već dotakao prethodno u ovom tekstu. Reč je o private (white) labeling. Sada ću vam detaljno objasniti o čemu se radi.
Kada neko krene sa dropshipping on testira proizvode dok ne nađe winner. Kada ga nađe poenta je da obezbedi pristup što većem broju artikala za prodaju kako bi mogao da skalira proizvod i uveća profit.
Ovo se obično radi na dva načina. Jedan je da direktno kontaktirate prodavca/proizvođača u Kini i kupite unapred veću količinu winner proizvoda koju dopremite u fulfilllment centar. Drugi način je da unajmite agenta u Kini koji će za vas naći prodavce/proizvođače koji nude taj proizvod. On će vam pomoći da ispregovarate kupovinu i prebacite proizvode u fulfillment centar.
Do ovog trenutka sve ovo je klasičan dropshipping.
Recimo sada da već duže vreme uspešno prodajete taj proizvod, uspešno ste ga skalirali i prodajte ga na više tržišta. Međutim, primetili ste da postoji mogućnost da se proizvod unapredi ili da ga veoma malo dropshipper nudi.
Sada ulazimo u proces private (white) labeling.
On podrazumeva da direktno pregovarate sa proizvođačem tog proizvoda oko eventualnih izmena i brendiranja, kupujete ogromne količine, organizujete transport i skladištenje i prodajete ga kako pojedincima tako i drugim biznisima (radite veleprodaju).
Zašto kažem da white labeling nije klasičan dropshipping? Pa zato što pre svega imate direktan kontakt sa proizvodom i ceo proces je mnogo složeniji. Ovo je praktično razvijanje svog biznisa i brenda.
Po meni, ovo je krajnji cilj.
Prednosti i mane dropshipping
Kao i svaki biznis model dropshipping nije idealan. Postoje njegove dobre i loše strane. Ja ću ovde navesti one koje su po meni najvažnije kako bih vam pomogao da se odlučite da li je ovo prava stvar za vas.
Počećemo sa prednostima:
- Potrebna je relativno mala investicija da se krene – kao što sam već spomenuo sa oko $1,000 do $1,500 dolara možete uspešno krenuti da se bavite ovim. Naglašavam „relativno mala“. Za većinu nas ovo je poveliki iznos. Međutim, ako uzmemo u obzir da vam dropshipping biznis može vratiti minimum 2 do 3 puta toliko za relativno kratko vreme onda i nije. Naglašavam MOŽE.
- Fleksibilnost – možete raditi sa bilo koje lokacije u svetu i kada vama odgovara, dokle god imate pristup internetu.
- Relativno je lako krenuti sa dropshipping – imate brdo proizvoda koje možete prodavati, nemate dodatnih komplikacija oko proizvodnje, skladištenja i slanja proizvoda. Potrebno je samo da otvorite dropshipping prodavnicu, dodate proizvod i krenete da ga promovišete. To je sve.
- Relativno nizak rizik – ne odgovarate ličnom imovinom ukoliko ne uspete i ako izuzmemo mogućnost da možete potrošite sav budžet, a ne uspete, rizik praktično i da ne postoji. Uvek možete krenuti iznova.
- Mogućnost pasivne zarade – ovo je ono o čemu svi sanjaju. Da sedite na plaži, pijuckate koktel dok parice kaplju. Ovo nije nemoguće, ali je potrebno uložiti dosta rada i truda pre nego što to ostvarite.
Međutim postoje i nedostaci kod dropshipping:
- Velika konkurencija – baš iz razloga što je lako započeti dropshipping, svako može krenuti sa ovim. Naravno nisu svi podjednako uspešni, ali ako ne započnete pravilno biće vam veoma teško da privučete kupce i samim tim pokrenete svoj biznis.
- Ograničena kontrola nad korisničkim iskustvom – ovde pre svega mislim na dostavu i kvalitet proizvoda. S obzirom da drugi prave i šalju proizvod nikada niste potpuno sigurni koji je kvalitet proizvoda koji dobija kupac, da li će njegov kvalitet biti konstantan tokom vremena i koliko će brzo isporučiti taj proizvod vašem kupcu.
- Povraćaj robe i chargebacks – ovo je neminovnost. Vaši kupci će se žaliti na neisporučivanje proizvoda, na sporu dostavu, na zloupotrebu njihovih kartica i tražiće svoj novac nazad. Ukoliko pređete određeni prag kada je u pitanju chargeback, payment processor vam blokira nalog. Vi ostajete bez mogućnosti da vršite transakcije u vašoj dropshipping prodavnici i možete je zatvoriti.
- Teško je izgraditi brend – s obzirom da ćete prodavati proizvod koji će verovatno još barem deset dropshipper nuditi veoma je teško da se distancirate od njih i izgradite svoj brend. Ne kažem da je nemoguće, ali je veoma teško.
- Zahteva dosta vremena – da se razumemo, napraviti prvu prodaju je veoma lako i brzo se dešava. Čak i da postanete profitabilni možete postići za jedno mesec dana do tri. Biti uspešan u dropshipping zahteva dosta rada i truda, učenja i greški. Ako niste spremni na ovo onda probajte nešto drugo.
Sada kada znamo šta je dropshipping daću vam i odgovore na najčešća pitanja u vezi sa ovim.
Ecomm Ninja Bootcamp
Pokreni svoj online biznis i napravi prvi korak ka finansijskoj nezavisnosti
(FAQ) Najčešća pitanja u vezi sa dropshipping
Dropshipping je oblik elektronske trgovine u kojoj je prodavac posrednik između kupca i inicijalnog prodavca ili proizvođača nekog proizvoda. On brine o promociji i prodaji proizvoda, prijemu narudžbina, njihovoj obradi i prosleđivanju ka trećoj strani (krajnjem prodavcu ili proizvođaču) koja potom direktno kupcu šalje narudžbinu.
Osnovne stvari koje su vam potrebne kako bi pokrenuli dropshipping biznis su:
· Domen,
· E-commerce platforma,
· Facebook ad account,
· Payment processor,
· Budžet.
Izbor proizvoda koje možete prodavati je neograničen. Preporuka je da se izbegavaju kozmetika i tehnički proizvodi jer je veća mogućnost da se desi povraćaj novca. Mnogo je važnije kako ćete predstaviti proizvod, kome ćete ga promovisati i gde.
Izbor kanala za prodaju je velik. Najčešće se kreće sa Facebook, a kasnije uključuju i drugi kanali prodaje poput, Google oglašavanja, TikTok, email kampanja i organske pretrage (SEO optimizacija).
Prednosti dropshipping su:
· Potrebna je relativno mala investicija da se krene,
· Fleksibilnost,
· Relativno je lako krenuti sa dropshipping,
· Relativno nizak rizik,
· Mogućnost pasivne zarade.
Mane dropshipping su:
· Velika konkurencija,
· Ograničena kontrola nad korisničkim iskustvom,
· Povraćaj robe i chargebacks,
· Teško je izgraditi brend,
· Zahteva dosta vremena.
Iako je prosečan budžet za pokretanje dropshipping $500, moja preporuka je da on bude minimum $1,500. To će vam dati dovoljno komfora da bez pritiska pokrenete dropshipping biznis.
Ukoliko vas zanima da saznate kako je prošlo moje prvo dropshipping iskustvo preporučio bih vam da pročitate i tekst DROPSHIPPING SRBIJA: Moje iskustvo 2021.
Verujem da ste nakon čitanja ovo teksta stekli mnogo jasniju sliku šta je dropshipping. Da li vas zanima još nešto u vezi dropshipping? Ostavite komentar i potrudiću se da vam odgovorim u što skorijem roku.
Aleksandar says
Nigde se ne pominje porez u Srbiji. Ako ovo radite kao fizičko lice i na kraju novac završi na računu u banci platićete prema sadašnjem zakonu oko 30% za poreze i doprinose.
Predrag Aranđelović says
Zdravo Aleksandre!
Odlično zapažanje i hvala na informaciji u vezi sa oporezivanjem.
Porezi i da li otvoriti firmu ili ne su tema za neki od mojih narednih postova. Fokus ovog teksta je da bude uvod u tematiku Dropshipping.
Ako si pročitao moj drugi tekst pod nazivom DROPSHIPPING SRBIJA: Moje iskustvo 2021, videćeš da sam ja zapravo otvorio firmu u Srbiji kada sam kretao sa Dropshipping. Nikako ne preporučujem da se to radi kako fizičko lice.
Pozdrav,
Peđa